• Leefstijl blog van Janine

  • Kom op! Het is maar drop

    Nederlanders zijn gek op drop. Ik ook. Welke drop is jouw favoriet? Zoete drop, zoute drop, suikervrije drop of Engelse drop? En is drop voor jou een echte verslaving? Dropjes in je tas, in de auto en mee op vakantie. Als je er één neemt, is voordat je het weet, de hele zak leeg! Als je alleen maar naar calorieën zou kijken is per dropje: Engelse drop 20 kcal, zoete drop 15 Kcal, zoute drop 15 kcal en suikervrije drop 10 Kcal. Tikt lekker aan als je dagelijks een handje neemt. Is er dan ook verschil met betrekking tot het zoutgehalte van zoete of zoute drop? Nee, er is geen verschil! Beide (zoet en zout) bevatten 10 milligram zout. In Engelse en suikervrije drop zit minder zout, per dropje 5 milligram natrium. Leuk om te weten. Maar als je iets wil doen aan je dropverslaving, dan kun je beter kijken wat deze dropjes voor jou betekenen. En hoe kun je je drop-eet-gedrag zo aanpassen dat je gewoon een dropje kunt nemen, zonder helemaal door te slaan!

  • Dik door stress?
     
    In de praktijk zie ik het best vaak: dames die beweren dat ze dik zijn geworden door een stressvolle periode, of door een burn-out. Zeker, ik heb wel eens mijn wenkbrauwen op getrokken en vraagtekens gezet. Hoe zit dit nu eigenlijk? Word je dik door stress?
    Om hierachter te komen, moet je je gaan verdiepen in hoe wij als mensen reageren op stresssituaties. Je kunt onderscheid maken in twee hormonen die vrij komen bij stress, adrenaline en cortisol.
    Adrenaline geeft je een korte oppepper in situaties van vechten of vluchten. Het is een hormoon die je klaar maakt voor als er plotseling gevaar dreigt, zoals bij mij vanmorgen, toen ik moest remmen voor een fietser die uitweek naar de rijbaan. Mijn hart zat in mijn keel. Mijn bloed gonsde door mijn aderen. Met mijn snelle reactie om hard op de rem te trappen, kon ik een ongeluk voorkomen. Had ik dit niet gedaan, waren we zeker op elkaar gebotst. De adrenaline zorgde ervoor dat ik klaar was voor actie.
    Maar wat nu als je langdurig stress ervaart zoals bij een te hoge werkdruk of een relatiebreuk? Of andere situaties waar we een lange tijd onder spanning leven. Is ons lichaam hier ook op berekend? Want dan is er meer nodig dan een vlugge opkikker.
    Het stresshormoon cortisol heeft een andere functie. Het hormoon zorgt ervoor dat je om kunt gaan met langdurige stress. Het kan bijvoorbeeld ’s nachts worden aangemaakt als je de volgende dag iets spannends moet doen. Het geeft geen boost, zoals adrenaline, maar het heeft de neiging op zich op te stapelen. Meer stress betekent meer ophoping van stukjes cortisol. Als in elkaar geklikte Lego-blokjes vormen ze een front op je buik. Oei! Ik kan mij goed voorstellen dat dit hormonenbouwwerkje heel veel energie kost. De vrouwen uit mijn praktijk voelen zich vaak moe en uitgeblust. Ze ervaren meer trek naar zoet en snelle koolhydraten. Onbewust eten ze teveel. Logisch! Ze willen hun energie weer terug.
    Voldoende rust en ontspanning is super belangrijk voor een fit lijf en een gezond gewicht. Ja, je kunt dus dik worden door stress. (En je kun nog meer stress krijgen omdat je te dik wordt...)
  • Zin in Chocolade

    Chocolade is lekker als je daar zin in hebt. Geen probleem. Chocolade is prima, ook als je wilt afvallen. Pas als je er van baalt omdat je, van al die chocolade te dik wordt, heb je een probleem. Of als je bonbons koopt en die stiekem op eet, terwijl je "eerlijk zijn", belangrijk vindt. Of als je een zak mini-marsjes eet terwijl je eigenlijk geen honger hebt maar alleen moe bent... Dan is het zinvol om naar je 'eet- en snoepgedrag' te kijken. 

  • Di-eet ik niet meer
     
    Vakantietijd maakt mij altijd onrustig. Met minder kleding om mij heen voel ik me toch wat onzekerder. Zo was het ook met een dame, bij mij in de praktijk. Ze was in de herfst van haar leven en de zomer kwam eraan. Dit jaar kwam ze tot de ontdekking dat alles echt was verandert. Ze raakte niet uit gepraat over al haar frustraties. Haar buik werd steeds dikker, ze haatte haar rimpels en haar ooit mooi gevormde billen zaten nu vol putjes. “Hoe kan ik je helpen?”, begon ik. Een beetje verbaast kijk ze mij aan. “Nou, ik kom hier om af te vallen maar een dieet zie ik niet zitten, vandaar dat ik nu bij jou ben”, vervolgde ze. “Welke diëten heb je zo al gevolgd?”, was mijn volgende vraag. Ze leunde wat achterover in haar stoel en stak van wal. De lijst met dieetgoeroes was niet van de lucht. Van Sonja tot Montiac. Van pillen tot shakes. “En? Met welk dieet was je succesvol?”, vroeg ik. Van allemaal ben ik afgevallen en van allemaal ben ik ook weer aangekomen! Was ik maar nooit begonnen met diëten, reageerde ze bedroeft. Ze had er letterlijk haar buik van vol. Plotseling veerde ze een beetje op en er verscheen een glimlach om haar mond. “Ik snap dat je mij niet jonger kunt maken Janine, maar mijn besluit staat vast: vanaf vandaag Di-eet ik niet meer!
  • Last van hollende hormonen

    Hormonen negatief? Deze niet! Deze hormonen maken bewegen leuk. Doe mij er dan maar een paar, zeg ik. Ik beweeg en voel je blij! 😁Dus bewegen doe je niet alleen om calorieën te verbranden. Bewegen heeft meer voordelen. Tijdens het sporten komt er endorfine, serotonine, oxytocine en dopamine vrij. Allemaal neurotransmitters; stoffen die ervoor zorgen dat zenuwcellen met elkaar communiceren. Endorfine zorgt voor een gelukzalig en euforisch gevoel en vermindert pijn. Daarom wordt het ook wel een natuurlijke feel good drug genoemd. Serotonine, ook wel het gelukshormoon, geeft je een gelukkig gevoel en reguleert onder andere je eetlust, gemoedstoestand en slaap. Dopamine zorgt ervoor dat je gemotiveerd bent om door te gaan, geeft een gevoel van beloning en maakt je blij. Oxytocine (knuffel hormoon) is zowel in het brein, het hart en het lichaam werkzaam. Het speelt een grote rol bij sociale bonding en hechting. Al na twintig tot dertig minuten sporten komt deze cocktail aan feel good stofjes vrij. Nu snap ik ook dat sommige mensen verslaaft zijn aan sporten.