• Emotie Eten

  • Je kent het vast wel: je zit vol van een rijke maaltijd en neemt één klein blokje chocolade toe. Om vervolgens de hele reep op te peuzelen. Ondanks je volle buik. Waarom eten we door als we eigenlijk al vol zitten? Of na een hele week hard werken plof je op de bank. Nu eerst wat lekkers want je hebt het echt verdient. Voordat je het weet, is de zak chips al leeg.

  • Doe de gratis test

    Test: Ben jij een emotie eter?
    Test: Ben jij een emotie eter?

    Doe de gratis test

  • Is dit voor jou herkenbaar? Je eet als je moe bent, je eet als je verdriet het, je eet als je blij bent. En je schuldig voelen als je de volgende dag op de weegschaal gaat staan.

    Eten... schuldig voelen... proberen af te vallen... Eten... schuldig voelen... proberen af te vallen... Eten... schuldig voelen... proberen af te vallen... 

     

    Neem contact met mij op

  • Emotie-eten’ wil zeggen dat je eet bij emoties. Op zich is dat niets raars want we eten allemaal een taartje op een verjaardag en een plak cake bij een begrafenis. Eten en emoties zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden in ons dagelijks leven. 

    Als we spreken over emotie-eten dan bedoelen we dat mensen hun emoties reguleren met of zonder eten. En dat is wél raar want normaal gesproken verlies je juist dan je eetlust. En toch betrap je jezelf er op,

    ...dat je eet als je moe bent,

    ...dat je snoept als je verdrietig bent

    ... en chocolade je beste vriend is als je je eenzaam voelt

    Eetgedrag coach Janine: “Veel vrouwen hebben de kast vol met dieet boeken en weten precies wat ‘gezond of ongezonde voeding’ is. Blijkbaar is er meer nodig dan kennis over eten. Dat is precies waar dit programma zich onderscheidt. Afslanken en meer willen bewegen heeft alles te maken met het aanpassen van je eet- en beweeggedrag. Klinkt makkelijk, maar dat is het zeker niet."

     

    Programma: Gezocht Afvallers 

    Inhoud:

    • De nadruk ligt vaak op wat we moeten en eten en niet waarom
    • Waarom we iets eten is aangeleerd gedrag
    • Waarom we eten zonder dat we honger hebben
    • De rol van gevoelens, emoties, gedachtes en gedrag
    • Waarom willen we veranderen (de kracht van motivatie)
    • Waarom vinden we het zo lastig om ons eetgedrag te veranderen
    • De rol van belemmerende overtuigingen en gedachten
    • Blijvende gedragsverandering zodat je eetgedrag acceptabel is
    • Wilskracht en doorzettingsvermogen zijn maar tijdelijk

     

    Afslanken staat meestal hoog op ons verlanglijstje en toch lukt het niet om blijvend af te vallen. Ook ‘meer bewegen’ is een item die veel dames belangrijk vinden maar het steeds niet lukt om hiervoor tijd vrij te maken. Deze twee onderwerpen komen uitgebreid aan bod in het programma: Gezocht afvallers. Onderwerpen die worden behandelt zijn o.a. oorzaak eetgedrag, eetverleden, emotie-eten, eetverleiding, mentale kracht om je levensstijl te veranderen en op gewicht te blijven. 

    Wil jij niet meer jojo-en en meer grip krijgen op je eigen eetgewoontes en eetgedrag? Neem dan contact met mij op.

  •  

     Uitslag test emotie eten

    Score lager dan 7: Je hebt niet of nauwelijks last van emotie-eten. Je bent in staat om je gevoelens te herkennen en die ook onder woorden te brengen. Je gaat bij negatieve emoties niet meer eten. Ook heb je geen last van de lichamelijke gevolgen van emotie-eten.

    Score tussen 8 en 15: Je hebt slechts een enkele keer moeite met het herkennen en verwoorden van emoties, maar dat is geen standaardpatroon. Meestal eet je alleen als je een lichamelijke behoefte hebt aan eten. Je gebruikt eten zelden als troost. Je hebt een vrij positief zelfgevoel.

    Score tussen 16 en 22: Je hebt regelmatig moeite met het herkennen en uiten van emoties en gaat daarbij meer eten dan de bedoeling was. Bij negatieve gevoelens krijg je de neiging om te gaan eten. Je gewicht kan daardoor toegenomen zijn en misschien ben je ontevreden over uzelf.

    Score tussen 23 en 30: Je bent een echte emotie-eter, je hebt veel moeite met het herkennen en uiten van je gevoelens. Negatieve emoties probeer je te onderdrukken of weg te werken door veel te eten. Hierdoor kan je gewicht zijn toegenomen. Je ervaart vaak ontevredenheid over jezelf en je gewicht.